InSwedish »

Ketos och proteinintag

Ketos och proteinintag

För att uppnå en ketogen diet, speciellt när man samtidigt tränar, är det lämpligt att man inte bara håller koll på kolhydratintaget, utan även mängden protein. För mycket protein hindrar kroppen att bli ketogen och för lite protein orsakar onödig muskelnedbrytning.
 
Russel M. Wilder redogör i "The threshold of ketogenesis" att minst ett förhållande 2:1 mellan ketonkroppar och glukos i blodet måste till för att ketos ska upprätthållas. Denna kvot ska inte förväxlas med den alltför förenklade kvoten där man räknar fett i förhållande till protein plus kolhydrater, då denna ofta blir missvisande för höga proteinintag.
 
Antal kalorier jag förbränner per dag: kcal
Mängd kolhydrater jag äter per dag: gram
Önskad keton/glukos-kvot (2.0):
 
Du kan äta maximalt gram protein per dag för att vara ketos. Gör du det, kommer du förbränna gram fett per dag. Konsumerar du mer fett än så kommer ditt kroppsfett öka, och vice versa. Detta blir en av den förenklade modellen där man bara räknar fett:(protein+kolhydrat).

Lite mer ingående för den vetgirige

Om beräkningen

Uträkningen ovan bygger på att fett, protein och kolhydrater bryts ner till olika mängd ketoner respektive glukos.

Keton-mängd  = 90% fett(g) + 46% protein(g)
Glukos-mängd = 10% fett(g) + 54% protein(g) + 100% kolhydrat(g)

Förhållandet blir då Keton/glukos, där kvoten alltså bör vara 2.0 eller högre för att säkerställa ketos, och 1.5 brukar anges som en lägsta gräns.

För att gå mellan energi och näringsämnen, används den välkända formeln

Energi(kcal) = 9*fett(g) + 4*protein(g) + 4*kolhydrat(g)

Syftet med den här uträkningen är att visa att det inte går att stoppa i sig obegränsade mängder protein på en ketogen diet och ge en fingervisning om maximal mängd. Det exakta mängden kan dock variera, då det finns andra faktorer och felkällor denna modell inte tar hänsyn till.

Kanske mer intressant än de absoluta siffrorna är förhållandet mellan protein och kolhydrater. Om du t ex vid 2000 kcal och 20g kolhydrater per dag beslutar dig att bränna extra 500 kcal, kommer 42g extra protein alternativt 17g extra kolhydrater ge samma påverkan på keton/glukos-förhållandet. Den förenklade diet-modellen som räknar protein och kolhydrater lika kommer i stället orättvist favorisera kolhydrater framför protein, vilket gör den mer felvisande ju mer protein man äter.

Referenser

Home

Ping site


















Page last modified 2010-04-19 11:55Z

^